1 % KRS FUNDACJI JAŚ I MAŁGOSIA 0000127075 W rubryce CEL SZCZEGÓŁOWY wpisz #949 Mikołaj Malinowski

1 % KRS FUNDACJI JAŚ I MAŁGOSIA 0000127075 W rubryce CEL SZCZEGÓŁOWY wpisz #949 Mikołaj Malinowski
Przekaż 1 % podatku

czwartek, 6 lutego 2014

Artykuły o Zespole Aspergera - sprawdź jak rozpoznać

Gdy tylko znajdę w sieci cokolwiek o Zespole Aspergera namiętnie to czytam. Za każdym razem sprawdzam czy objawy pasują do mojego synka. Nieraz pasują, a nieraz nie. I tak się zawsze zastanawiam , czy ta diagnoza Mikiego jest właściwa czy jednak nie. Oczywiście wiem, że diagnoza się zgadza, ale zawsze istnieje taka mała iskierka nadziei prawda?
Oczywiście niektóre teksty w sieci to kompletne bzdury lub zbiór stereotypowych opinii o Zespole Aspergera, a niektóre informacje są dla mnie czymś nowym i odkrywczym.



Na dziecko.niania.pl znalazłam taki oto artykuł: ( oryginalny tekst kursywą)
http://dziecko.niania.pl/przedszkolak/artykul,6675.html

"Czym jest zespół Aspergera, jak się go diagnozuje, czym się objawia?


Zespół Aspergera to zaburzenie rozwojowe (łagodniejsza forma autyzmu), które towarzyszy dotkniętej nim osobie przez całe życie. W leczeniu raczej nie stosuje się farmakologii, natomiast zaleca się psychoterapię zarówno dla dziecka, jak i jego najbliższego otoczenia (rodziców, rodzeństwa, dziadków, nauczycieli). Zaburzenie to zwykle bywa diagnozowane w przedszkolu lub we wczesnych klasach szkoły podstawowej. Natomiast niektóre jego symptomy można już rozpoznać w okresie niemowlęcym. Co powinno zaniepokoić rodzica?"

Podoba mi się określenie "łagodniejsza forma autyzmu", ale chciałabym zobaczyć jak NFZ opłaca psychoterapię rodzeństwa czy dziadków, ha ha ha.


Objawy zespołu Aspergera u niemowlaka

Pierwsze symptomy sugerujące zespół Aspergera mogą pojawić się już w okresie niemowlęcym. Dzieci z tym zaburzeniem mogą być lękliwe i płaczliwe, wykazywać nadmierne lub niedostateczne reakcje na bodźce dźwiękowe, zapachowe, dotykowe. Mogą być też nadruchliwe i bardzo absorbujące.
Niemowlęta z zespołem Aspergera cechuje niechęć do przytulania, nawet do najbliższych im osób - przy próbie przytulenia prężą się i płaczą. Mają słaby kontakt wzrokowy z otoczeniem, często reagują strachem przed obcymi. Nie wykazują też zainteresowania przedmiotami - nie wyciągają rączek po zabawkę, nie są zainteresowane pokazywanymi mu przedmiotami.


Z tym paragrafem artykułu nie zgodzę się wogóle. Mój Miki w niemowlęctwie był najspokojniejszym dzieckiem na świecie. Wogóle nie płakał.  Nie wyrywał się przy przytulaniu. Nie bał się obcych, w nosie miał hałas czy ostre światło. Potrafił spać w każdej sytuacji. Przysięgłabym że był dzieckiem bardzo kontaktowym, ale i również niewymagającym zbytniej uwagi ze strony rodziców. Nodziecko cud by sie powiedziało. Rozwój był całkowicie prawidłowy do 1-szego roku, siadanie, chwytanie, raczkowanie, wstawanie , zabawy itd.

Jak objawia się zespół Aspergera u 2-3-latków?

Dwu-, trzylatki z Aspergerem nie lubią zmian. Lubią rytuały, zwłaszcza w najprostszych, codziennych czynnościach, np. muszą chodzić na spacer zawsze tą samą trasą, wkładać ubrania w stałej kolejności, wykonywać te same czynności przed zaśnięciem. Mają swoje ulubione potrawy i spożywają je w tej samej, stałej kolejności, np. najpierw ziemniaki, później mięso, a na końcu surówkę. Układ składników obiadu również nie jest przypadkowy - nie mogą się one ze sobą stykać.
Dzieci z tego typu zaburzeniami nie potrafią zaakceptować zmian - długo oswajają się z nowymi sytuacjami, rzeczami. Lubią sztywne reguły gier i zabaw - reagują złością i niezrozumieniem na wszelkie odstępstwa od ustalonych zasad.
Mogą mieć zaburzenia w rozwoju mowy, np. wyrażać się w sposób typowy dla osób dorosłych, a jednocześnie mieć problemy ze zrozumieniem słów. Czasem nie reagują na swoje imię.
Dwu-, trzylatki z Aspergerem mogą wykazywać nadwrażliwość na bodźce dźwiękowe, zapachowe lub dotykowe. Charakterystyczna dla tego zaburzenia jest również słaba koordynacja ruchowa (np. niezgrabny, sztywny chód), sztywność zachowań - upór i nieustępliwość lub pasywność i wycofanie, a także fiksacje (kurczowe trzymanie się wyuczonych mechanizmów przystosowania). 


"Dwu-, trzylatki z Aspergerem nie lubią zmian. Lubią rytuały..."  I to jest cała prawda o moim Mikim, może nie upiera się zawsze przy tej samej drodze spareru :), ale każda zmiana w rutynie dnia/ tygodnia to bardzo duży niepokój dziecka, a czasem okropna histeria.
Pamiętam jak musiał zmienić czapkę z letniej na zimową, żeby uniknąć scen najpierw przez 2 dni nosił obie na raz, a dopiero potem dał się przekonać że nowa czapka grubsza i cieplejsza nie jest wcale taka zła :)

Jeśli chodzi o jedzenie , to zawsze miał wybrane produkty, które mógł jeść zawsze i takie na których widok prawie od razu wymiotował. Oczywiście można powiedzieć, że wszystkie dzieci tak wybrzydzają z jedzeniem, ale Miki to cierpiał wręcz jak widział pomidora. Z czerwonych rzeczy był w stanie wypić tylko sok, zjeść ketchup czy zupę pomidorową.
"Układ składników obiadu również nie jest przypadkowy - nie mogą się one ze sobą stykać" - a to autor chyba znalazł w jakiejś książce z USA, nie słyszałam o takim problemie z jedzeniem.
Jeśli chodzi o zaburzenia w rozwoju mowy, to owszem Miki od kiedy zaczął wymawiać pierwsze słowa, często następował tajemniczy regres, albo " zapominał" jak się coś wymawia albo wogóle przestawał się odzywać.  I raczej nigdy nie miał problemów ze zrozumieniem słów, wrecz przeciwnie. Od wczesnego wieku wykazywał wysoką inteligencję i wszystko rozumiał.

Przedszkolak z zespołem Aspergera, czyli 3-6-latki

Dzieci z tego typu zaburzeniem wykazują niewłaściwe zachowania w kontakcie z rówieśnikami, np. liżą, wąchają lub biją inne dzieci. Unikają spontanicznych kontaktów, nie potrafią podtrzymać prostej rozmowy. Reagują emocjonalnie - gniewem, agresją, niepokojem - na sytuacje, które wymykają się im spod kontroli; wręcz obsesyjnie dążą do stałości, np. stale wracają do tego samego zagadnienia lub tematu w trakcie rozmowy.
W tym wieku dzieci z Aspergerem wykazują specyficzne uzdolnienia i zainteresowania (zwykle w jednej dziedzinie). Na przykład potrafią wyrecytować rozkłady jazdy autobusów lub obliczać trudne  (jak dla dziecka w tym wieku) zadania matematyczne. Dość wcześnie zaczynają rozpoznawać cyfry, litery, fakty. Mają jednak zaburzenia motoryki (problem z rysowaniem, kolorowaniem).
Nie potrafią zrozumieć przenośni, metafor - wszystkie wypowiedzi rozumieją w sposób dosłowny. 


No i cały powyższy akapit to jedna, wielka ....... PRAWDA niestety, wypisz wymaluj mój Miki. 
Ma prawie pięć lat i nadal nie potrafi  odpowiednio trzymać kredek, albo nawet namalować zwykłej kreski :( Dzieci go raczej nie lubią, bo choć jest często bardzo wesoły jest bardzo głośny wciąż tylko biega, wpada na wszystkich i robi im krzywdę. Zawsze jest mi bardzo przykro, gdy odbieram go z przedszkola, a starsze dzieci skarżą, że psuje im zabawę, lub budowle z klocków.
Ucieszyłam się gdy usłyszałam, że ma przyjaciela w grupie, ale okazało  się po jakimś czasie, że Miki tak męczy nowego kolegę, że ten ucieka wręcz na jego widok. Mikołaj jest bardzo nachalny w swojej "przyjaźni" i nie przyjmuje do wiadomości, ze może bawić się z kimś innym. 

Miki ma też świra na punkcie gry Angry Birds. Przy tej grze zauważyłam, że syn ma niesamowitą wręcz pamięć. 
Tych gier jest kilka rodzajów i gdy tylko Miki chce o czymś mówić lub coś mi pokazać, doskonale pamięta którą grę ma włączyć, na który poziom kliknąć - mimo że poziomów jest np ponad 60.
To naprawdę robi wrażenie.

No i dochodzimy do sedna,  problemu czy taki artykuł - jak rozpoznać Zespół Aspergera jest poprawny?
Może gdyby był zatytułowany - kilka informacji o ZA to zgodziłabym się w tym, ze to prawda, ale jak rozpoznać ZA? moim zdaniem nie powinno się polegać na tym artykule.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz